Hoe ondersteunt data visualisatie het succes van mijn organisatie?
Data visualisatie is cruciaal voor bedrijven en organisaties om snel trends, patronen en uitdagingen in hun gegevens te identificeren. Met de stijgende hoeveelheid data elke dag, is het ondoenlijk om de enorme hoeveelheid bytes aan informatie te begrijpen zonder de juiste visualisatie.
Elke professionele branche heeft baat bij het begrijpen van hun data, dus datavisualisatie vertakt zich naar alle gebieden waar data bestaat. Voor elk bedrijf is informatie hun belangrijkste hefboom. Door middel van visualisatie kan men hun punten overvloedig overbrengen en profiteren van die informatie. Hierdoor kunnen besluitvormers de gegevens met elkaar in verband brengen om betere inzichten te krijgen en in beter in staat zijn het volgende te doen:
De gegevens op een betere manier analyseren
Visualisaties van de data helpen om het verhaal van de organisatie te vertellen. Analisten en belanghebbenden kunnen door de visuele ondersteuning dit verhaal beter ontleden en krijgen beter inzicht in de gebieden waar extra aandacht nodig is, of waar nog geen inzicht is.
De visualisaties helpen analisten de belangrijkste punten te begrijpen die nodig zijn voor hun bedrijf. Of het nu gaat om een verkooprapport of een marketingstrategie, een visuele weergave van gegevens helpt bedrijven hun winst te vergroten door middel van betere analyse en betere zakelijke beslissingen.
Snellere en betere besluitvorming
Mensen verwerken beelden beter dan saaie tabellen of droge rapporten. Gegevens die goed communiceren, geven besluitvormers kans om snel actie te ondernemen op basis van de nieuwe gegevensinzichten. Besluitvorming wordt versneld en heeft een geïnformeerde basis. Dit vertaald zich in het beter kunnen inspelen op kansen en het realiseren van de bedrijfsgroei.
Gecompliceerde gegevens begrijpen
Datavisualisatie stelt gebruikers in staat om inzicht te krijgen in enorme hoeveelheden data. Het helpt hen om nieuwe patronen en fouten in de data te herkennen. Door deze patronen te begrijpen, kunnen de gebruikers aandacht besteden aan gebieden die rode vlaggen of vooruitgang aangeven. Dit proces drijft op zijn beurt het bedrijf vooruit.
Hoe doet data visualisatie dit
Data visualisatie heeft als doel om het verhaal van het bedrijf te illustreren. Omzet visualisaties vertellen het verhaal over de groei en trends van de omzet. Visualisaties in het omzet rapport tonen welke producten goed verkopen en welke producten minder gewild zijn.
Data visualisatie kan de perceptie van het verhaal van uw organisatie ondersteunen, maar kan u ook laten zien dat uw perceptie niet geheel overeenkomt met wat er daadwerkelijk gebeurt. Uw omzet kan bijvoorbeeld recordhoogtes hebben bereikt, uw verkopen breken het ene na het andere record. Wat u echter niet merkt is dat uw leveranciers uw succes niet kunnen bijbenen. Hierdoor worden leverafspraken niet nagekomen, klanten krijgen hun producten niet op tijd of incompleet geleverd. Data visualisatie helpt u door visueel inzichtelijk te maken dat de levertijden van uw leveranciers oplopen en de kwaliteit van leveringen achteruit gaan. Doordat data visualisatie deze trend al vrij snel laat zien, kunt u tijdig inspringen en bijsturen.
Besluitvorming wordt niet in een vacuüm gedaan. Op elk niveau van de organisatie vindt besluitvorming plaats . Data visualisatie helpt om dezelfde data te delen op verschillende niveaus, waardoor elke besluitnemer de informatie heeft die voor hem relevant is, terwijl de basis data voor iedereen hetzelfde is. Gelijke tijd helpt data visualisatie om een probleem te communiceren naar alle relevante besluitvormers, waardoor er minder discussie ontstaat over oorzaken en interpretatie van gegevens. Iedereen heeft dezelfde informatie, op dezelfde manier verzameld en gevisualiseerd.
Data visualisatie versterkt gegevens op een onbevooroordeelde manier zonder onnauwkeurigheden en geven toegang tot de juiste informatie. Door de gegevensstroom van de data visualisatie te automatiseren zal deze ook continu toegankelijk en representatief zijn.