In de wereld van vandaag is data alom aanwezig. Van klantinformatie tot verkoopinformatie tot productie informatie; op een dagelijkse basis genereren en verzamelen organisaties gigantische hoeveelheden data. Echter, de waarde van data ligt niet alleen in het verzamelen hiervan, maar vooral in de interpretatie en het gebruik van deze data. Dit is waar data literacy om de hoek komt kijken.
Data literacy refereert naar de capaciteit van een organisatie en haar werknemers om data te kunnen lezen, interpreteren en te coummuniceren. In een data gedreven organisatie is data literacy een kritieke vaardigheid voor werknemers op elk niveau. Dit zijn de redenen waarom:
- Beter besluitvorming: Data gedreven besluitvorming is het proces van het maken van beslissingen gebaseerd op data analyse in plaats van op basis van alleen intuïtie of ervaring. Het gebruikmaken van data analyses in combinatie met ervaring en intuïtie zorgt ervoor dat ervaring en intuïtie gesteund worden door feiten, en als de feiten de intuïtie of ervaring weerspreken dat besluiten inhoudelijk kunnen worden herzien. Echter om dit goed te kunnen doen, zal een werknemer in staat moeten zijn om de data te begrijpen en deze correct te interpreteren. Dit vereist vaardigheid in data literacy.
- Verbeterde communicatie: In een data gedreven organisatie worden uit data inzichten verworven. Werknemers met een sterke data literacy vaardigheid zijn beter in staat om deze inzichten te communiceren naar teamgenoten of leidinggevenden. Dit leidt tot een betere samenwerking en effectievere besluitvorming.
- Verbeterde efficiëntie: Werknemers met de juiste data literacy vaardigheden kunnen inefficiëntie en verbeterpunten in een organisatie beter identificeren en werken aan het optimaliseren van processen. Hierdoor kunnen productiviteit en efficiëntie in de organisatie worden verbeterd.
- Concurrentie voordeel: Organisaties die hun data effectief kunnen benutten hebben een voordeel ten opzichte van hun concurrenten die dit niet kunnen. Data literacy helpt werknemers om markttrends, klantvoorkeuren en andere inzichten te identificeren en daardoor strategie te kunnen sturen en groei te stimuleren.
- Data beveiliging en privacy: Een belangrijk probleem voor organisaties is data beveiliging. Het lekken van persoonlijke informatie van klanten is een groot probleem in de huidige maatschappij en is een grote schadepost voor organisaties. Organisaties moeten er daarom alles aan doen om dit te voorkomen. Eén van de punten hierin is data literacy. Werknemers die het belang begrijpen van data beveiliging en privacy zullen eerder geneigd zijn om stappen te ondernemen om gevoelige data te beschermen, hier veilig mee om te gaan en zodoende data lekken te voorkomen.
Kortom data literacy is een kritieke vaardigheid voor werknemers in alle lagen van een data gedreven organisatie. Het bevordert een beter besluitvormingsproces, verbetert communicatie, verhoogd efficiëntie, geeft een concurrentievoordeel en helpt met het veilig houden van gevoelige informatie. Door het investeren in data literacy trainingen voor werknemers op alle niveaus, kan een organisatie het volledige potentie van hun data ontsluiten en de concurrent een stap voorblijven.