Blog

D’atalierBlogWat houdt data driven in?

Wat houdt data driven in?

Data driven management is een strategisch concept dat op elk bedrijf van toepassing kan zijn. In de praktijk betekent het beslissingen nemen op basis van analyse en interpretatie van data. Elk bedrijf heeft te maken met data. Een data driven bedrijf gebruikt data systematisch en methodisch om zakelijke beslissingen te nemen. Deze praktijk staat in contrast met besluitvorming die kan worden gedreven door emoties, externe druk of instinct.

Het sturen op data biedt verschillende voordelen:

  • Data is één van de belangrijkste assets dat een bedrijf heeft. Deze data op een goede manier gebruiken in het beslissingsproces is één van de grootste voordelen die data driven management heeft.
  • Data driven sturing vervangt sturing op basis van emotie en gevoel met sturing op feiten, waardoor er geen vooroordelen of misopvatting meer in besluitvorming kunnen sluipen
  • Data-analyse biedt bruikbare inzichten op verschillende gebieden, zowel intern als extern
  • Data  gedreven intelligentie biedt een concurrentievoordeel

Het worden van een data gedreven bedrijf is niet iets wat van de één op andere dag gebeurt. Hier zit een complex proces aan vast, waarbij er regelmatig struikelblokken voorkomen. Hoewel veel bedrijven het nut en de noodzaak van data driven management inzien, lukt het slechts een handvol bedrijven om ook daadwerkelijk volledig data driven te worden. Hoe komt dit nu?

Het concept van data driven rust op een aantal pijlers:

  1. Cultuur
  2. Data Governance Strategie
  3. Data Architecture and Infrastructure
  4. Data literacy in de organisatie

Cultuur

Eén van de grootste struikelblokken bij het overstappen naar data driven management is de cultuur van een organisatie. De cultuur van een organisatie rust op vier poten: 1) de tradities en gebruiken binnen de oranisatie, 2) de skill set binnen de organisatie,  3) de overtuigingen van de organisatie en 4) de persoonlijkheid van de organisatie, of ook wel de manier waarop wij dingen doen.

Om een succesvolle data driven organisatie te zijn, moeten al deze vier poten sterk zijn. Als de skillset niet sterk genoeg is om data driven te dragen, zal het process haperen. Als er niet de overtuiging in het bedrijf is dat data het verschil maakr, zal het process haperen. Als de persoonlijkheid van de organisatie meer overtuigd is van onderbuikgevoel, zal het proces haperen.

Om het proces te laten slagen mag de cultuur binnen een organisatie niet onder schat worden en er met alle macht aan gewerkt moeten worden om ervoor te zorgen dat de organisatie cultuur data driven omarmt. Het negeren en onderschatten van de organisatiecultuur is één van de belangrijkste redenen dat een data driven project niet de doelstellingen haalt die men in gedachten had.

Data governance strategie

Het hebben van een data governance strategie is essentieel voor succes. Als de organisatie niet weet waar ze heen gaat met gegevens en hoe gegevens zullen worden gebruikt om de organisatie te helpen slagen, kan het algemene werk met data en analyses worden belemmerd.

Dus, wat doet een data governance strategie om een organisatie te helpen vormen om data driven te zijn? Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Een data-engineer of data-architect die belast is met het opzetten van de datamodellering van de organisatie, weet waar het bedrijf heen gaat met data, waardoor deze data-engineer de juiste modellering kan bouwen voor de strategie die voorhanden is.
  • Een data-analist die weet wat de data strategie van de organisatie is, weet welke richtingen, vragen en inzichten te vinden zijn die de organisatie kunnen helpen om meer te slagen in de strategie.
  • Een data scientist kent de modellering, codering en andere aspecten die nodig zijn om te komen tot degelijke voorspellende analyses die kunnen helpen bij het opstellen van voorspellingen voor verschillende bedrijfseenheden die proberen de organisatie vooruit te helpen naar strategisch succes.
  • Een data strategie van een organisatie is een startpunt voor een organisatie om te slagen door data driven te zijn. Zoek uit wat u precies wilt doen met data in uw organisatie, ontwikkel vervolgens een strategie om dat resultaat te bereiken en uw organisatie kan op weg zijn om data driven te worden.

Leiderschap moet de tijd en moeite nemen om de juiste leiders te hebben om de strategie aan te sturen of om ze aan te nemen. Met de juiste strategie kunnen organisaties slagen met data. Als u geen holistische, bedrijfsbrede data strategie heeft, stel er dan zo snel mogelijk één op.

Data Architectuur en Infrastructuur

Om digitale transformaties mogelijk te maken, moeten gegevens toegankelijk zijn voor degenen die ze nodig hebben. De verouderde infrastructuur is hiervoor echter vaak niet geschikt. Voordat een overstap gemaakt wordt naar een data driven organisatie zal er vooraf een grondige analyse moeten worden gemaakt welke data, technologie en vaardigheden er zijn binnen de organisatie. Dit te evalueren en vervolgens te begrijpen wat er nodig is om beter te worden en wat te zwaar is om mee te nemen naar de toekomst.

Het is wel van belang om in de gaten te houden bij het upgraden van de infrastructuur dat ook de nodige middelen en vaardigheden worden meegenomen om de technologische middelen ook daadwerkelijk naar vermogen te kunnen gebruiken. Anders zit een organisatie met een geweldige oplossing, waar, vanwege een gebrek aan middelen of begrip van de oplossing slechts beperkt gebruik gemaakt van kan worden.

Data literacy in de organisatie

Mensen vormen de kern van het succes van elk bedrijf, en dat is bij digitale transformatie niet anders. Geavanceerde technologie en bedrijfsanalyses zijn niets waard als het personeel deze niet kan gebruiken om betere bedrijfsresultaten te behalen.

Data literacy is een essentiële vaardigheid die moet worden gekoesterd door data- en analyseleiders. Medewerkers moeten nieuwe tools kunnen gebruiken, verhalen kunnen vertellen met data en de juiste conclusies kunnen trekken uit data driven inzichten.

Daarom is het belangrijk dat iedereen in de organisatie zich enigszins bewust is van de waarde van de data. En ook van de implicaties als er fouten in de data sluipen of de data publiekelijk bekend wordt.

Naast dat er experts moeten zijn, die de processen kennen en weten hoe de data door deze processen heen wordt gevoerd, is het ook van essentieel belang dat elke werknemer op de hoogte is van zijn deel van de data en waar dit terug te vinden is in systemen en dashboards. Ook hier kan techniek ondersteunend zijn met behulp van onder andere data dictionaries. Een bedrijf waarin de werknemers zelf hun informatie kunnen vinden, of weten bij wie ze moeten zijn voor de informatie werkt zoveel comptetitiever dan de concurrent die dit niet kan.

Ten slotte kan een data literate organisatie op alle niveaus van de organisatie samenwerken rond data. Met het overstappen van de organisatie van het nemen van beslissingen op basis van onderbuikgevoel of individuele expertise naar data driven besluitvorming, is het essentieel om een gemeenschap van materiedeskundigen te hebben die kunnen samenkomen om kennis op te bouwen en over te dragen. Een data-intelligentieplatform of data catalogus helpt die samenwerking te vergemakkelijken en maakt de weg voor anderen in het bedrijf makkelijker om informatie te vinden en te gebruiken en uiteindelijk waarde uit de data te halen.

Recent posts

Contact

Heeft u een vraag, idee of opmerking? Neem gerust contact met ons. Wij reageren binnen één werkdag.

Share

Verwante blogposts